De impact van Covid-19 op onze werkplek!

De impact van Covid-19 op onze werkplek

Waarborg verbondenheid en herdefinieer de bedrijfscultuur!

Voor Covid-19 waren er al heel wat werknemers die sporadisch of eens per week een dagje thuis werkten. Dit concept is dus helemaal niet nieuw. Mensen ervaarden thuiswerken als iets positiefs met heel wat voordelen: minder woon-werk verkeer, een productieve werkdag in alle rust zonder collega’s die je constant storen, extra flexibiliteit om je werk en privé leven te plannen.

Echter kwam thuiswerken door Covid-19 plots in een stroomversnelling en evolueerden we van occasioneel thuiswerken naar verplicht thuiswerken en dit van maandag t.e.m. vrijdag. Heel wat bedrijven en werknemers waren hier totaal niet op voorbereid waardoor dit met de nodige chaos gepaard ging.

Ondertussen zijn we enkele maanden verder en zijn (de meeste) kinderen terug naar school aan het gaan waardoor ook de 'rust' tijdens de werkuren thuis wat teruggekeerd is. Echter, is en blijft het niet voor iedereen een haalbare kaart.

Maar hoe pak je dit nu als werkgever goed aan? Helaas is er niet 1 uniforme aanpak beschikbaar.

Tip 1: Pas de maatregelen aan aan de individuele noden van uw medewerkers.

Tip 1: Pas de maatregelen aan aan de individuele noden van uw medewerkers.

Helaas is er geen uniforme aanpak die voor al uw werknemers zal werken. Iedere thuissituatie is anders en ook ieders persoonlijkheid brengt andere uitdagingen met zich mee.

Eerst en vooral moet u een onderscheid maken tussen introverte en extroverte persoonlijkheden. Een introverte medewerker kan veel beter overweg met thuiswerk en vindt het net prettig dat hij niet constant door collega’s gestoord wordt of aangesproken wordt op weg naar het koffieapparaat. Zij kunnen nu net heel efficiënt en productief werken. Extroverte werknemers daarentegen kwijnen thuis weg en hebben net sociaal contact nodig om goed te functioneren. Als je als bedrijf niet oplet, dan de-connecteren deze werknemers volledig met collega’s en het bedrijf.

Anderzijds moet er een onderscheid gemaakt worden tussen segmenteerders en integreerders. Een segmenteerder is vaak een 9-to-5 persoon die zijn leven opdeelt in een werkleven en een privé-leven. Deze persoon werkt tot 17h, rijdt dan naar huis waardoor hij een half uur de tijd heeft om het ‘werk hoofdstuk’ af te sluiten en thuis aangekomen begint zijn privé leven. Voor segmenteerders is het dus bijzonder moeilijk als er plots geen onderscheid meer is tussen de werkplek en het privé leven aangezien dit ineens door elkaar loopt. Integreerders daarentegen ervaren het tegenovergestelde, zij werken het beste als alles ‘naadloos’ door elkaar loopt en zij hun werk en tijd zelf kunnen plannen.

Als bedrijf kan je dus helaas niet 1 homeworking beleid definiëren. Bijkomend is het voor vele bedrijven een enorme uitdaging om een balans te vinden tussen controle en autonomie.

Tip 2: Zorg voor een optimale balans tussen het digitale en het menselijke aspect.

Tip 2: Zorg voor een optimale balans tussen het digitale en het menselijke aspect.

Gedurende de eerste maanden waren heel wat bedrijven en werknemers eerder euforisch en verrast hoeveel ze vanop afstand konden verwezenlijken. Zoom en skype calls werden massaal georganiseerd om het contact tussen de teams te garanderen. Echter beginnen we na verloop van tijd toch wel menselijk contact en spontaniteit te missen. Deze conference calls zijn best efficiënt, maar alles moet op voorhand gepland worden. Echter ontstaan de beste ideeën en de fijnste samenwerkingen vaak vanuit toevallige ontmoetingen waarbij op een informele manier gedachten uitgewisseld worden. Dit menselijk contact en deze connectie blijken online of digitaal niet vervangbaar te zijn.

Een ander nadeel is dat je digitaal vooral terugvalt op je huidige netwerk. Het is veel moeilijker om nieuwe mensen te bereiken en je netwerk uit te breiden. Ook dit is op lange termijn niet wenselijk.

Tip 3: Geef uw werknemers een gevoel van ‘proximity’, ook al is het digitaal.

proximity verbondenheid corona

Er is geen ideale leiderschapsstijl voorhanden. Het succes van een bepaalde stijl is gebaseerd op de kwaliteit van de relatie die je opbouwt. Belangrijk hierbij is dat er een vorm van vertrouwen en begrip is. De ene dag zal je managementstijl empathisch zijn, de andere dag eerder sturend. Zolang alle partijen zich maar begrepen en gewaardeerd voelen en ‘veilig’ wanen.

Een gevoel van wantrouwen ondermijnt iedere relatie en belemmert een productieve samenwerking.

Tip 4: Bedenk samen met uw team een manier van werken die je vervolgens tijdens 2-3 maanden test en samen evalueert.

Tip 4: Bedenk samen met uw team een manier van werken die je vervolgens tijdens 2-3 maanden test en samen evalueert.

Probeer als HR departement of als leidinggevende niet zelf met een ‘nieuwe manier van werken’ te komen die je vervolgens top-down implementeert. Probeer samen met uw werknemers of team een plan van aanpak te bedenken waarbij je een mix waarborgt tussen thuiswerken en enkele uren op kantoor. Op deze manier waarborg je het sociale contact en voorkom je een verarming van het menselijke contact. Definieer hiervoor een duidelijke testperiode van bijvoorbeeld 2 à 3 maanden waarna je beslist om dit samen te evalueren en te finetunen indien nodig. Hierdoor heb je meer commitment en een open geest omdat het niet aanvoelt als impliciete regels die plots het ‘nieuwe normaal’ moeten worden.

Tip 5: Herdefinieer je bedrijfscultuur.

Heel wat werknemers hebben de afgelopen maanden hun leven, zowel privé als professioneel’ opnieuw in vraag gesteld en nagedacht of dit in lijn is met wat ze altijd in gedachten hadden. Voor velen is het dus geen optie meer om terug te keren naar ‘business as usual’. Ook voor bedrijven is dit het moment geweest om hun processen, producten, services etc. eens onder de loep te nemen. Het is daarom belangrijk om de bedrijfsvisie en de cultuur te herdefiniëren en vooral ook op een authentieke manier te communiceren naar uw werknemers toe. Zorg ervoor dat ze zich verbonden voelen met het bedrijf en de cultuur en de nodige trots uitdragen om deel uit te maken van dit (vernieuwde) verhaal.

Hebt u als bedrijf of leidinggevende vragen hieromtrent? Besef dat dan je hier niet alleen in bent. Nagenoeg alle bedrijven rondom u gaan door hetzelfde proces en moeten zichzelf heruitvinden. Ook wij zijn als organisatie door deze transformatie gegaan en delen daarom graag onze learnings.

Wij helpen u graag verder met volgende zaken:

  • Talent mobility en inplacement: zorg ervoor dat iedere werknemer op de juiste stoel zit. Heel wat taken en verantwoordelijkheden werden aangepast, maar mogelijk voelt niet iedereen zich nog goed in zijn nieuwe rol. Ontdek hier onze workshops en opleidingen om talenten en waarden in kaart te brengen en voor iedereen een juist carrièrepad (binnen of buiten de onderneming) uit te stippelen.
  • Persoonlijkheidsworkshops: wij bieden verschillende persoonlijkheidsworkshops aan zoals MBTI, Insights Discovery en Enneagram. Als je elkaars persoonlijkheid en voorkeuren kent zal je gepaster communiceren en zal vervolgens de teamsamenwerking verbeteren. Klik hier voor onze opties.
  • Workshop rond True Connection waarbij we teamsamenwerking en verbondenheid stimuleren. Klik hier voor meer info.
  • Verandering brengt meestal ook heel wat weerstand bij werknemers met zich mee. Met onze workshop 'Develop a change mindset in a digital world' leren we om deze weerstand om te buigen in constructieve samenwerkingen en leren we werknemers om zich wendbaar op te stellen. Klik hier voor meer info.
  • Helaas gaan deze tijden soms ook gepaard met afscheid en ontslag. Enerzijds bieden wij kwalitatieve outplacement trajecten aan, anderzijds voorzien wij ook workshops voor de teamleden die blijven om correct om te gaan met ontslag en dit een plaats te geven.
  • Werkbaar werk: trajecten die kaderen onder werkbaar werk creëren kunnen met de werkbaarheidscheque betaalt worden. Klik hier en check de voorwaarden en mogelijkheden hieromtrent

 

Wenst u graag gecontacteerd te worden of hebt u vragen? Vul dan onderstaande contactformulier in en we bellen u binnen de 2 werkdagen voor een kennismakingsgesprek.

Nood aan advies of wenst u meer info over onze trajecten te ontvangen?

Vul onderstaand contactformulier in en onze regiomanager contacteert u binnen de 2 werkdagen.

Contacteer ons