Organiseer jezelf slim en vind tijd voor wat belangrijk is

Je tijd goed beheren komt neer op:

  • Jezelf slim organiseren
  • Het bewaken van je grenzen door neen te leren zeggen
  • Het uit je agenda schrappen van tijdrovende gewoontes (zoals vb. Facebook)
  • Het maken van duidelijke afspraken met anderen dankzij een stevige portie assertiviteit

Heb jij ook het gevoel, dat je werkhoeveelheid véél te groot is? En dat je geen tijd over hebt om de dingen te doen die écht belangrijk zijn in je leven? Als je je thuis in je gezin reeds goed organiseert, vergroot je de kans om het evenwicht te vinden tussen enerzijds het genieten van je carrière en anderzijds je persoonlijke dromen waar te maken in combinatie met een warm nestgevoel thuis.

Voor een goed gezinsmanagement zijn goede afspraken onderling nodig. Vaak schrijven we niet eens op wat we zoal allemaal "onzichtbaar" doen binnen het gezin: boodschappen maken, de was doen, het gras afrijden, eten op tafel zetten, de kinderen vervoeren naar school of naar hun sportclub, opruimen, de facturen betalen, ...

  • Schrijf al deze taken op 
  • Benoem per taak een concrete uitvoerder (man, vrouw, kind)
  • Noteer de tijd die elke taak realistisch gezien in beslag neemt
  • Bedenk welke taken terzelfdertijd met elkaar gecombineerd kunnen worden. Je kunt perfect koken en terzelfdertijd je kinderen ondersteunen in hun huiswerk. Of combineer een telefoontje met een vriendin terwijl je sport of in de tuin werkt

Het zal je ook meteen pijnlijk duidelijk worden hoeveel taken er zijn. Misschien is er wel een oneerlijk evenwicht tussen wie ze zoal allemaal uitvoert thuis. Misschien kom je wel tot de ontdekking dat een poetshulp in huis geen overbodige luxe meer is!

Het maakt allemaal niet uit of je alleenstaand bent, samenwonend of een gezin hebt met kinderen. Een duidelijk overzicht op al je taken thuis helpt je een heel eind op weg naar een gezonde balans tussen werk en privé!

Lees ook: