Een goede mama zijn én carrière maken? 4 tips!

Belgische vrouwen vervullen nog het grootste deel van de 'ouderrol'.

Het is nog steeds zo in België dat vrouwen meer de ouderrol opnemen dan mannen. In tegenstelling tot landen als Zweden en Nederland lijkt het in België vaak nog taboe om als vader vaderschapsverlof te nemen. Dat zorgt ervoor dat een deel van de Belgische vrouwen het nog steeds lastig vindt om de rol van moeder met de rol van carrièrevrouw te combineren. Hier alvast 4 praktische tips die jou kunnen helpen bij het combineren van deze twee rollen.

TIP 1: Doe aan zelfreflectie

Reflecteer over wat je op lange termijn wil bereiken met je carrière en je gezin en wat belangrijk is voor jouw (waarden). Dit zorgt ervoor dat je een bewustere keuze maakt. Het is namelijk helemaal ok om carrière of gezin even meer voorrang te geven als je merkt dat beiden momenteel lastig te combineren zijn. Ga dit gesprek ook zeker aan met je partner. Wie weet kan hij je daar ook raad in geven en extra bijspringen waar nodig. Ga ook met andere vrouwen praten die beide combineren of voorrang geven aan het éne of het andere. Zo krijg je meer informatie over hoe anderen het aanpakken.

TIP 2: Communiceer consistent over je prioriteiten

Wanneer je over je agenda en prioriteiten naar je gezin en/of naar je collega’s communiceert, spreek dan in de ik-vorm. Leg uit waarom je op dat moment geen tijd hebt en stel een alternatief voor. Een voorbeeld: ‘Ik kan nu niet’ wordt ‘Ik heb nu geen tijd om dat met je te bespreken, want het is mijn beurt om de kinderen van school af te halen en ik ben al aan de late kant. Past het voor jou dat we het morgen rond de middag bespreken?’ Probeer ook consistent met vaste tijdsschema’s te werken zodat je baas en collega’s hiermee rekening kunnen houden.

TIP 3: 'Full focus'

TIP 3: 'Full focus'

Deel jouw agenda in op basis van tijdsblokken voor werk, privé en vrije tijd. Zorg tijdens deze blokken dat jouw focus volledig op die ene taak of dat ene levensgebied ligt. Communiceer duidelijk aan jouw familie of collega’s welk levensgebied op dat moment prioriteit heeft. Probeer geen zaken tijdens één tijdbestek te combineren, want dan boek je vaak op geen enkel gebied vooruitgang en ben je minder effectief.

TIP 4: To do's noteren voor een leeg hoofd

Noteer je taken en gedachten. Zo blijven ze niet in je hoofd spoken en kan je je mentale energie ergens anders voor gebruiken. Verzamel deze notities allemaal op 1 plaats. Probeer ook van meet af aan structuur aan te brengen in je notities. Maak bijvoorbeeld verschillende categorieën. Moet je nog een collega terugbellen, kan dit onder de categorie ‘werk’ vallen. Andere voorbeelden van (sub-)categorieën zijn: kinderen, hobby’s, schoonmaken, koken, ontspanning, vrienden,… Zo structureer je je taken en gedachten en zorg je voor een leeg hoofd. Enkele handige tools of apps hiervoor zijn onenote, Evernote of de Things app (gebaseerd op het boek: Getting things done van David Allen). Deze app kan je namelijk op al je toestellen synchroniseren en dus updaten en raadplegen.

Auteurs: Claire Vanneste (carrièrecoach bij The Job Coach), Sarah Ginsberg (project medewerker bij The Job Coach)

Lees ook: