Werken in de media: nieuwe trends & nieuwe jobs!

“Om te weten hoe drastisch werken in de media veranderd is, moet je maar eens kijken naar je eigen mediagebruik. Koop jij nog een papieren krant of lees jij online? Waar haal jij je nieuws? Hoeveel programma’s kijk jij uitgesteld? Hoeveel kijk je online? Luister je naar de radio of gebruik jij Spotify?” Aan het woord is Lucie Ruebens. Zij combineert haar werk als jobcoach met dat van assistent van de programmadirectie bij Medialaan, het bedrijf achter VTM, Q2, Vitaya, CAZ, Qmusic en Joe. Lucie ondervindt de betekenis van “verandering” dus aan den lijve:  “Als het mediagebruik verandert, dan moeten de mediabedrijven ook veranderen. Vanaf januari worden Medialaan en De Persgroep Publishing (waarin onder andere Het Laatste Nieuws, Humo, De Morgen en Dag Allemaal gemaakt worden) 1 bedrijf. In dat grote huis werken zullen ruim 400 IT-ers werken! Voor mediabedrijven zijn gebruikersdata essentiële grondstof geworden. Dat op een goede manier verzamelen en beheren is eigenlijk al een bedrijf op zich. We hebben daarvoor ontwikkelaars nodig, maar ook netwerkarchitecten, mensen die zich met digital sales bezighouden, social media-experten, etc…”

Trending jobs in de mediasector

Trending jobs in de mediasector

Het goede nieuws is dus dat er heel veel jobs zijn bijgekomen in de mediasector. Bovendien wordt er ook veel minder in hokjes gewerkt, zegt Lucie nog. “10 jaar geleden werkten mensen ofwel voor televisie, ofwel voor radio, ofwel voor kranten-en magazines. Tegenwoordig loopt dat veel meer door elkaar. Een goed voorbeeld zijn de sales-afdelingen. Daar moet je expertise hebben omtrent cross-mediagebruik en zelfs IT-savvy zijn. In de praktijk wil het zeggen dat je vertrouwd moet geraken met de in en outs van de verschillende platformen waarop mensen media consumeren en dus voor klanten pakketten kan samenstellen met een mix tussen print, tv, radio en online. Bovendien staat het nooit stil. Dat wil zeggen dat je de hele tijd moet willen bijleren en verbeteren.”

Maar hoe er ook gekeken of gelezen wordt, de inhoud moet ook nog altijd gemaakt worden natuurlijk. Dus is er ook nog steeds nood aan creatief talent. Dat beaamt ook Ann De Bisschop, die bij Medialaan verantwoordelijk is van het welzijnsprogramma voor de medewerkers: “We hebben altijd nood aan mensen die verrassend uit de hoek durven komen. Goede inhoud blijft de kern van het mediaproduct. Creatief zijn betekent in de eerste plaats dat je buiten de lijntjes kan kleuren, of dat je nieuwe, verrassende combinaties durft te bedenken. Want ook op dit vlak zijn we op zoek naar talenten die linken kunnen leggen tussen verschillende platformen. Dat zijn dingen die je gewoonlijk niet op school leert, uiteraard. Daarom is iemands persoonlijkheid veel belangrijker dan het diploma dat ze voorleggen. Wanneer wij mensen aanwerven, gaan we vooral na of ze passen bij onze bedrijfscultuur. Mochten er dingen zijn die je nog niet onder de knie hebt, dan bieden we je graag de mogelijkheid om die via één van onze opleidingen binnenshuis te leren.”

Wat moet je kunnen in de media?

Wat moet je kunnen in de media?

Wat niet veranderd is in de mediasector, is het belang van deadlines. “Het product moet bij wijze van spreken elke dag helemaal opnieuw gemaakt worden”, zegt Ann De Bisschop daarover, “want we zijn constant online, maar ook onze radio en het VTM nieuws gaan elke dag opnieuw live op antenne. Daarom is stressbestendigheid wel belangrijk. Teamwerk is vanzelfsprekend essentieel in deze context. Dat beperkt zich niet alleen tot je eigen vakgebied. Omdat het zo’n totaalproduct is, moeten IT’ers, sales- en marketingmensen en creatieven de handen in elkaar kunnen slaan. Maar wie veel geeft, mag ook op tijd en stond verwend worden. In ons bedrijf staat het welzijn van de medewerkers centraal. We willen gezonde en gelukkige medewerkers die tevreden zijn met hun work-life balance. Daarom hebben we een uitgebreid programma dat inspeelt op de behoeften van onze mensen op en naast de werkvloer. En dat werkt, want er is relatief weinig verloop in ons bedrijf.”

Precies omdat het zo zichtbaar is, zijn mensen in de mediasector ook trots op hun werk. “Je kan je voorstellen dat bijvoorbeeld een IT’er zijn job eender waar kan doen”, zegt Lucie Ruebens, “maar via onze platformen bereik je dagelijks wel een zeer groot publiek met een aantal bekende merken die echt wel ergens voor staan. Weten dat je werk ook veel impact heeft, is ook belangrijk als je er elke dag zin in wil blijven hebben. Je hebt iets om trots op te zijn! Op dat vlak vind je hier in huis zeker veel voldoening.”

De grote focus op online media, wil ook zeggen dat er meer en meer op een jong publiek gewerkt wordt. Betekent dit ook dat de sector alleen op zoek is naar jonge veulens? “Hoegenaamd niet”, verzekert Ann De Bisschop, “er is zeker ook plaats voor meer ervaren medewerkers. Bovendien laten we het offline mediawerk niet vallen. Het wordt alleen gecombineerd. Omdat teamwerk in dat verband essentieel is, hebben we bijvoorbeeld ook mensen nodig die kunnen samenwerken met mensen uit heel diverse afdelingen (journalisten, programmamaers, sales-en marketingmensen, ingenieurs en technici, etc…). Leiding kunnen geven, overtuigen en mensen kunnen sturen, zijn nu eenmaal dingen die je beter kan wanneer je al wat kilometers onder de riem hebt.”

Ben je benieuwd of een job in de media iets voor jou zou kunnen zijn? Doe dan onze jobmatcher-test of vraag een infogesprek aan voor ons personal branding-jobcoachingtraject. Tijdens dit traject gaan we opzoek naar jouw talenten, en matchen we deze met de arbeidsmarkt. Je kan dit loopbaantraject betalen met loopbaancheques, waardoor je slechts 10 euro voor 8 uur loopbaanbegeleiding betaalt. 

Lees ook: