Hebben winkelbediendes nog toekomst?

Voor Jobcoach Werner Potoms, die de winkelsector goed leerde kennen als salesdirecteur in zijn vorige carrière, is het eenvoudig: “De werknemers in de winkelsector zijn niet blind. Ze zien ook wat er op de vloer gebeurt. Er komen alsmaar minder klanten naar fysieke winkels, behalve wanneer er spectaculaire acties zijn. In sommige bedrijven wordt er ook heel slecht gereageerd op de steile opmars van de e-commerce. Je ziet bijvoorbeeld dat men probeert om het aanbod even breed te maken als dat van een internetwinkel, maar een fysiek magazijn kan natuurlijk niet op tegen de capaciteit van het internet. Misschien zijn sommige bedrijven gewoon te groot om zich snel te kunnen aanpassen. In ieder geval is het duidelijk dat de storm in de winkelsector nog lang niet voorbij is en dat er dus nog veel jobs zullen sneuvelen.”

Snoeien in jobs is snoeien in talent

Snoeien in jobs is snoeien in talent

Voor de werknemers in de sector is dat allesbehalve een aangename situatie. “De reorganisaties volgen mekaar snel op”, zegt Katrien Tanghe die zelf ervaring heeft als manager in de retail, “omdat er - zeker in grote ketens - op heel korte termijn gedacht wordt. Het eenvoudigste is om te snoeien in loonmassa, maar dat zorgt natuurlijk voor steeds meer werkdruk op de mensen die overblijven. Bovendien worden werknemers er ook een beetje fatalistisch van. Ze beginnen dan te redeneren van: ‘Ik ga mijn tijd hier uitzitten, voor zo lang het duurt’. Inzet en motivatie zijn dus op den duur ver te zoeken en dat kan je hen ook niet kwalijk nemen.”

Toch zijn er ook andere kansen voor werknemers met retail-ervaring, weet Werner Potoms: “Het probleem is alleen dat ze niet lijken te weten waar ze terecht kunnen. Ik hoor vaak: ‘ik wil iets anders doen, maar ik weet niet goed wat.’ Dat heeft te maken met een gebrek aan zelfvertrouwen aan de ene kant. Aan de andere kant zijn er mensen die al een tijd in een winkel werken en die er toch een bepaalde status hebben opgebouwd. Zij willen niet veranderen omdat ze denken dat ze elders minder zullen verdienen. Wat dan eigenlijk ook weer wijst op weinig eigenwaarde.”

Hoe werken aan zelfvertrouwen voor winkelpersoneel

Hoe werken aan zelfvertrouwen voor winkelpersoneel

Voor Katrien Tanghe is dat geen verrassing. “De opleiding ‘verkoop’ in het beroepsonderwijs had de reputatie een vergaarbak te zijn voor mensen die niks anders konden. Er werd een beetje neergekeken op die werknemers. Maar de waarheid is dat een goede verkoper of verkoopster echt wel belangrijk is in een bedrijf. Het is per slot van rekening de fysieke vertegenwoordiger van je bedrijf naar de buitenwereld. Het is dan ook onbegrijpelijk dat er zelden wordt geïnvesteerd in bijscholingen of trainingen voor die mensen. Het resultaat is een gebrek aan zelfvertrouwen. Letterlijk: gebrek aan vertrouwen in de eigen capaciteiten.”

Voor deze mensen is een traject bij een jobcoach dan ook in de eerste plaats een zoektocht naar hun eigen waarden en hun eigenwaarde! “We gaan kijken naar hun emotionele en functionele talenten”, vertelt Werner Potoms. “Werknemers die het goed doen in de winkelsector zijn per definitie mensen met goede people skills, want ze gaan dag in dag uit om met klanten. Dat is een belangrijke kwaliteit die in veel andere jobs belangrijk is.” Katrien bevestigt dat. “In de zorgsector is de natuurlijke empathie van een winkelbediende heel goed bruikbaar. Mits een bijscholing kan je daar dus een nieuwe carrière uitbouwen. Maar je kan ook zonder veel bijscholing overstappen naar een job in de horeca of naar een onthaalfunctie in eender welk ander bedrijf. Ik maak in mijn coachingtrajecten snel duidelijk dat je best wel trots mag zijn op wat je ervaring in de retail je geleerd heeft.”

Kansen op de arbeidsmarkt voor winkelpersoneel

Kansen op de arbeidsmarkt voor winkelpersoneel

Is overstappen naar een andere job dan zo simpel? “Nee, natuurlijk niet”, zegt Werner, “het is nooit leuk om je vertrouwde omgeving achter te laten. Je wordt letterlijk uit je comfortzone getrokken. Vooral voor oudere werknemers is dat een grote sprong in het onbekende. Maar als je cynisch aan het worden bent op je werk, moet je jezelf toch vragen beginnen stellen. Dat kost je heel wat energie, toch?”. Katrien Tanghe ziet dat ook zo: “Je krijgt bij oudere werknemers soms de reactie: ‘We rapen nog wat er te rapen valt, we zitten hier nu toch al zo lang.’ Pas als er echt koppen rollen, willen ze in actie komen. Maar dan kan je voor onaangename verrassingen komen te staan, zoals blijkt uit de drastische herstructurering bij Blokker. Dan kan je beter wat tijd investeren om bij een jobcoach langs te gaan die je kan vertellen wat de wereld nog allemaal in petto kan hebben voor jou. Retailmedewerkers die echt van hun vak houden, kunnen klanten inspireren en adviseren. Die zullen dan ook moeiteloos hun plaats blijven vinden bij winkels waar men beseft dat authentiek menselijk contact een mooie aanvulling is op het online shoppen.”

Voor wie persé in de verkoop wil blijven, zijn er dus nog altijd kansen, bevestigt Werner Potoms: “Je ziet dat een werkgever als winkelketen Torfs zich echt wel bewust is van de sleutelpositie die verkopers op de vloer innemen. Als je, zoals dit bedrijf, al jouw personeel duidelijk maakt dat hun werk zinvol en belangrijk is, dan krijg je ze ook makkelijker mee in moeilijke tijden. Dus er zijn nog andere retailbedrijven waar je wel een toekomst kan uitbouwen. Als je het niet onderzoekt, dan weet je het niet.”

Al onze job coachingtrajecten kan je betalen met loopbaancheques, waardoor je maar 11,5 euro per uur betaalt voor 7 uur jobcoaching. Schrijf je hier in voor een vrijblijvend infogesprek