Balanceren kan je leren!

Zo vind je het evenwicht tussen werk en privé!

Een kwart van de werkende Belgen ervaart stress op of door het werk. Bij vrouwen loopt dat cijfer op tot een derde. Een belangrijke reden daarvoor is een verstoorde balans tussen werk en privé.  

In samenwerking met het magazine ‘Flair’ schreef onze loopbaancoach Mie Lanslots een leuk artikel over hoe je het perfecte evenwicht kan vinden tussen werk en privé. Want… balanceren kan je leren!

Wij Belgen ervaren bijzonder veel stress op het werk. De cijfers verschillen uiteraard per functie en per sector, maar uit onderzoek blijkt dat 43 procent van de werknemers in ons land na een werkdag vaak zo vermoeid is dat ze geen fut meer hebben voor andere dingen, zoals gezond koken, hobby’s of spelen met de kinderen. Vooral vrouwen lijden daaronder. Bijna de helft van de werkende vrouwen worstelt vaak met de balans tussen werk en gezin. Bovendien krijgt maar liefst 70 procent van hen nog eens extra stress doordat ze zich daar schuldig over voelen. Geen wonder dat de cijfers over burn­outs de pan uit swingen.

Onder het motto ‘voorkomen is beter dan genezen’: hoe kan je dit als werknemer aanpakken?

Onze loopbaancoach Mie Lanslots krijgt vaak mensen over de vloer die kampen met een problematische werk­privébalans, zeker sinds de coronacrisis. ‘Het is een thema dat al een paar jaar actueel is, maar ik merk dat het nu nog veel meer speelt. Door de lockdown is het werkleven van heel wat mensen veranderd. Sommigen konden thuis werken, anderen werkten ineens een stuk minder. Veel werknemers hebben zich in die periode de vraag gesteld of ze nog wel zo door wilden gaan. Door de lockdown werden ze noodgedwongen uit de alledaagse ratrace gehaald en moesten ze hun werk op een andere manier organiseren. Dat gaf hen ineens een ander perspectief.’

Een problematische verhouding tussen werk en privé betekent meestal dat je de verschillende rollen in je leven niet goed kan combineren: de rol van werknemer, partner, mama, vriendin, zus... Als je werkissues steeds vaker in je privéleven doorsijpelen­ of omgekeerd­ of die elkaar zelfs gaan beïnvloeden, kom je in een moeilijk te ontwarren knoop terecht. Dat levert je veel stress en druk op, wat op de lange termijn nefast is voor zowel je lichamelijke als je mentale gezondheid.

Sommige bedrijven draaien op stress

work life

Als loopbaancoach zie je vaak werknemers die werkzaam in bedrijven die draaien op stress. Mie Lanslots ziet dit als volgt: ‘In sommige bedrijven is over­uren kloppen de norm. Het vormt er eigenlijk onderdeel van de bedrijfs­cultuur. We noemen het de ratrace, maar ik vergelijk het graag met een draaimolen. Die blijft immers door­draaien, en als je er dan eindelijk uit stapt, is er iemand anders die weer instapt en je vervangt. Als individu kan je daar bitter weinig aan verande­ren. Zulke bedrijven blijven draaien op stress. Als één iemand het probleem aankaart, zal er niet veel veranderen. Dan kan je voor je eigen welzijn beter een andere job zoeken.’

Nee is nee

Nee is nee

‘Een gelukkig werkleven komt voor een groot deel voort uit jezelf goed kennen’, vertelt Mie Lanslots. ‘Vaak wordt er door je omgeving gezegd dat je gewoon nee moet leren zeg­gen, maar dat vind ik onzin. Iedereen kan immers nee zeggen. Het zijn maar drie letters! Je grenzen bewa­ken gaat eerder over kiezen wat je al dan niet wil doen dan over constant nee zeggen tegen dingen. Je wil toch ook geen muur om je heen bouwen? Alles begint bij je afvragen wie je bent, wat je wil en wat je drijfveren zijn. Wat heb jij nodig om gelukkig te zijn? Voor sommigen is dat waardering, anderen hechten vooral belang aan vrijheid. Dat gaat overigens verder dan je job. Het is makkelijker om wel of niet voor iets te kiezen als je je drijfveren kent. Als je lan­ger op kantoor blijft, kies je er bij­voorbeeld voor om steun te geven aan je collega’s, maar dan kies je er ook voor om die avond geen steun te geven aan je gezin. Het gaat erom dat je voor jezelf uitmaakt wat je belangrijker vindt en wat je gelukkiger maakt. Je kan ook soms voor het ene en soms voor het andere kiezen. Alles draait om balans.’

Kortom: als je weet waar je ja op zegt, is het makkelijker om nee te zeggen. Grenzen stellen staat niet gelijk aan muren bouwen, maar gaat om be­wuste keuzes maken. Daarbij is het essentieel om naar jezelf te luisteren, voegt Lanslots eraan toe: ‘Soms zijn je waarden niet je eigen waarden, maar dingen die je van thuis hebt meegekregen of die de maatschappij je oplegt.’ Een loopbaancoach kan je helpen om je eigen waarden en keuzes in kaart te brengen, zodat je op een gezonde assertieve manier grenzen kan stellen.

Eigen baas, slechte baas

Voor Tamara (28) duurde het een tijd­je voor ze zich goed voelde bij haar huidige werkgever: ‘De werktijden waren er heel flexibel. Op papier moest je er acht uur per dag werken, maar hoe laat je er aankwam of weer wegging, kon je zelf kie­zen. Dat was voor mij een be­langrijke reden om er te wer­ken, want ik wilde een job die ik beter kon combineren met mijn gezin met twee jonge kindjes. Mijn plan was om er elke dag om acht uur ’s mor­gens te zijn, zodat ik stipt om vijf uur ’s middags weer naar huis kon. Ik kwam echter te­recht in een team met een compleet ander ritme. De ene helft kwam pas om tien uur ’s ochtends op kantoor aan en bleef tot zeven uur ’s avonds hangen. De anderen kwamen samen met mij rond acht uur aan, maar werkten ook routineus langer door dan ik. 

In de weken daarna voelde ik me er zo bezwaard bij dat ik steeds later naar huis ging. Het is écht niet fijn om altijd als eerste recht te staan en alles af te sluiten, ook al heeft niemand er ooit een opmerking over gemaakt. Mijn werk was elke dag op tijd af, maar toch voelde het alsof ik een slechte collega en werk­nemer was.’

Soms komt de druk om langer of harder te werken dus niet per se van buitenaf. ‘Veel problemen rond de werk-privébalans kunnen vermeden worden door meer en betere communicatie tussen werkgevers en werknemers te organiseren’, beaamt Mie Lanslots. ‘We vinden onze waar­den vanzelfsprekend, omdat ze onze bril zijn om naar de wereld te kijken. Daarom gaan we er al snel van uit dat die waarden ook voor anderen gel­den. Een werknemer die het graag goed wil doen en van nature al een beetje een pleaser is, kan zichzelf soms druk opleggen waarvan hij denkt dat die van de werkgever komt. Andersom geldt het evengoed. Een werkgever die gedreven wordt door prestatie, zal een werknemer snel belonen met meer loon of een nieu­we titel, terwijl hij of zij misschien juist meer waarde hecht aan complimen­ten of de kans om zelfstandiger te werken. Het is goed om open met elkaar te communiceren over je waarden en drijfveren, zodat je die op elkaar kan afstemmen.’

Dáár is die energie!

work life balans energie

Zit je niet zo goed in je vel op het werk, maar weet je niet goed waar dat aan ligt? Dan is zelfkennis de eerste stap.

  • Ga bij jezelf na wat je persoonlijke drijfveren zijn. Denk daarbij niet alleen na over wat je be­langrijk vindt in je job, maar ook in je leven. Als veel tijd doorbrengen met je kinderen essentieel is voor je geluk, dan moet je daar ook rekening mee houden in je job.
  • Bedenk waar je energie van krijgt en wat juist energie vreet. Hou altijd in de gaten of die zaken in balans zijn. Op je werk moet je nu eenmaal af en toe ook dingen doen die energie vreten. Dat is niet erg zolang de boel in balans is. Als er meer energievreters dan energiegevers zijn, loert een burn-out om de hoek.
  • Overloop op bepaalde momenten in je loop­baan of je job je nog steeds geeft wat je wil. Je drijfveren kunnen immers veranderen. Vraag je af of je top vijf van belangrijkste waarden nog steeds ingevuld wordt.
  • Trek op tijd aan de alarmbel. Wacht niet tot je jaarlijkse evaluatiegesprek om het onderwerp ter sprake te brengen, want dan kan het al te laat zijn.
  • Vraag om hulp. Zie je door de bomen het bos niet meer? Klop dan eens aan bij een loopbaan­coach. Bij The Job Coach kunnen professionals je begeleiden bij het maken van de beste keuzes voor je werkgeluk.

WORK HARD, PLAY HARD!

In sommige bedrijven vormt overwerk een deel van de bedrijfscultuur. Wees niet bang om daartegenin te gaan.

  • Kaart het probleem aan in groepsverband, bijvoorbeeld tijdens een teammeeting. In een bedrijf waar stress de norm is, kan je als individu immers weinig veranderen. Als je het thema echter ter sprake brengt waar je collega’s bij zijn, kunnen jullie elkaar steunen. Bovendien merkt je baas dan ook dat het probleem eerder structureel is dan dat het aan jou ligt.
  • Grijp de coronaperiode aan als handvat om het gesprek te beginnen. Velen hebben nu namelijk ervaren dat het ook anders kan. Stel voor om als team te overlopen welke nieuwe manieren van werken misschien kunnen blijven, zoals vaker thuis werken of minder meetings organiseren.
  • Voorkomen is beter dan genezen. Stel de juiste vragen tijdens een sollicitatiegesprek. Vertel over je drijfveren en vraag vervolgens hoe het daarmee zit in het bedrijf. Zeg bijvoorbeeld: ‘Ik vind vrijheid erg belangrijk. Kan dat in deze functie?’ Zo kan je ook meegeven dat je belang hecht aan een goede werk-privébalans. Vraag daarnaast zeker naar de bedrijfscultuur én welke waarden er hoog in het vaandel worden gedragen.
  • Kies altijd voor jezelf. Soms kan je in je eentje niets veranderen aan een bedrijf. In dat geval is het beter om een nieuwe weg in te slaan. Hou van jezelf en stel je welzijn en gezondheid steevast voorop.

 

Tekst: Talitha Dehaene, flair.be

Nood aan hulp?

work life

Herken je jezelf in bovenstaande situatie? Dan is het hoog tijd geworden om hier iets aan te doen?

Klik hier en schrijf je in voor een gratis infogesprek met een loopbaancoach in jouw buurt. 

Wij bieden verschillende loopbaantrajecten op maat aan: