pixel

Personal career branding- Hoe jezelf profileren in de (arbeids)markt?

Personal branding voor jouw carrière? Over jezelf nadenken als merk in de arbeidsmarkt?  

Velen vinden het een bizarre gedachte om zichzelf als merk te profileren. Je bent per slot van rekening geen koffie, auto of een paar loopschoenen. Aan de andere kant vinden we het niet vreemd dat we dergelijke producten menselijke kwaliteiten geven aan de hand van hun profiel of branding. Waarom jezelf dan niet profileren met jouw talenten of termen als “loyaal”, “betrouwbaar”, of “steeds op zoek naar nieuwigheden” op de arbeidsmarkt? Hoe gaat dat in zijn werk? Jobcoach Ingrid Baeten wijst je graag de weg.

personalbranding-linkedin-socialmedia-coach-coachingJe denkt misschien: ik ben geen product, ik ben een mens! In een wereld vol communicatie via sociale media of andere internetkanalen echter kan een verkeerde positionering van jezelf voor heel wat verwarring of gemiste opportuniteiten zorgen. “Mensen lijken soms te vergeten dat ook werkgevers of potentiële klanten info kunnen zoeken op het internet”, zegt jobcoach Ingrid Baeten. “Dan is die mooie vakantiefoto met die fantastische zonnebril en die mooie bikini niet meteen een goede manier om je professioneel te presenteren.”

 

Personal branding is niet alleen belangrijk voor ondernemers, maar voor iedereen op de arbeidsmarkt!

Veel mensen denken dat personal branding alleen maar belang heeft als je zelf ondernemer wil worden, of als zelfstandige wil starten. personal-branding-coach-coaching-jobcoach-jobcoaching-loopbaanbegeleidingIngrid Baeten ervaart in haar praktijk dat de principes van merkdenken echter ook voor mensen op de arbeidsmarkt nuttig kunnen zijn. “Ik heb het in de eerste plaats zelf ook ervaren in mijn werk.  De manier waarop ik me presenteer, zorgt er ook voor dat ik de juiste of de foute klanten aantrek. Ook als werknemer is personal branding essentieel. Je trekt niet enkel interessante toekomstige werkgevers aan, maar ook interessante contacten, stakeholders of peers uit je sector waardoor je beter op de hoogte blijft van nieuwe trends en gebeurtenissen in je vakgebied.” 

Maar hoe zet ze haar ervaring in personal branding om in tips voor haar klanten? “Dikwijls vraag ik mensen om zichzelf te omschrijven in functie van de job die ze zouden willen. Maar dan merk ik soms dat ze het daar moeilijk mee hebben. Ze vervallen heel snel in clichés of ze stemmen hun omschrijving af op de jobvereisten. Wanneer ik dan zeg dat een werkgever ook wel op zoek is naar iemand die iets kan toevoegen aan een functie, reageren ze meestal verbaasd. Bovendien zijn ze bang om zichzelf te profileren, of hebben ze geen idee hoe ze zichzelf mooi en origineel kunnen neerzetten.”

 

Personal branding - Hoe begin je eraan?

Is branding dan te herleiden tot “de loftrompet” over jezelf afsteken? Nee, allerminst! “Een goede personal branding begint altijd bij de vraag wie je écht bent. Het gaat over kernwaarden”, maakt Ingrid duidelijk. “Een nieuwe job of een nieuwe bezigheid moet in de eerste plaats passen bij wie je echt bent. Een jobcoach snijdt daar snel door met effectieve jobtools en de juiste vragen. Als iemand zegt: ‘Ik wil doen wat mijn beste vriend doet, want die verdient goed geld door zeer weinig te doen’, dan weet ik dat alleen het ego spreekt. Je kan je persoonlijkheid niet aanpassen aan je drang naar status. Dat wreekt zich vroeg of laat. De zoektocht naar wie jij echt bent, begint bij de vraag naar wat jij altijd graag gedaan hebt in je leven. Waar wordt je helemaal warm van? Welke bezigheden vond je tijdens je kindertijd ook al leuk? Daar schuilt ergens jouw authentieke zelf en vind je ook de kwaliteiten die jou uniek en dus aantrekkelijk maken voor werkgevers en potentiële klanten of peers.”

 

personalbranding-via-linkedin-social-mediaPersonal branding via Linkedin of andere sociale media

Tot slot is het natuurlijk ook belangrijk hoe je jouw 'personal brand' met jouw unieke kwaliteiten communiceert, met name dan in sociale media. “Zelf heb ik mijn linked-in-profiel zo bewerkt dat het in Google zoekopdrachten ook opduikt wanneer mensen zoeken op termen als “jobcoach” of “loopbaanbegeleiding”, geeft Ingrid een geheimpje prijs. Ook op Instagram en Facebook zijn er ontelbare mogelijkheden om jezelf te branden en de juiste mensen aan te trekken.  “Daarnaast zorg je in je profiel best ook voor een goede professionele profiel- en coverfoto die duidelijk in lijn is met de manier waarop jij jezelf en je carrière omschrijft. Je hoeft jezelf niet mooier of lelijker te maken dan je bent. We willen vooral zien wie je bent, niet hoe jij je maatschappelijke status profileert.”

Wil jij jouw unieke talenten ontdekken en werken aan jouw personal brand? Wil jij begeleiding, tips en trics om jouw personal brand uit te bouwen en neer te zetten in social media? Wil jij leren hoe je de juiste netwerkcontacten of werkgevers aantrekt op de arbeidsmarkt? Check dan zeker ons Personal Career Branding Traject. Dit loopbaantraject is betaalbaar met loopbaancheques, waardoor je slechts 10 euro per uur betaalt voor maximaal 8 uur job coaching. 

Vrijblijvend infogesprek

loopbaancheques-vdab-loopbaanbegeleiding-job-coaching

 

Foto's