pixel

5 tips voor een goede salarisdeal op je werk!

Hoe kan je succesvol onderhandelen over je salaris, vakantie of takenpakket? 

Vind jij het ook zo moeilijk om dat gesprek op het werk aan te gaan over je salaris? Schuif jij de frustratie over de nieuwe werkverdeling voor je uit omdat je niet weet hoe je het kan aankaarten? Kijk je op tegen het moment dat je met collega’s je verlofperiode moet afspreken? Dan ben je niet alleen. Maar gelukkig kan je leren onderhandelen. Alvast 5 gesprekstips van jobcoach en recruteringsexperte Mie Lanslots

Praten over geld is altijd moeilijk in Vlaanderen. Maar het is zeker niet het enige onderwerp dat mensen op het werk niet durven aankaarten. Mie Lanslots weet ook hoe dat komt: “Minstens zo moeilijk zijn bijvoorbeeld gesprekken over work-life balance. Voor jongere werknemers is het heel belangrijk dat ze tijd over hebben voor hun familie, hobbies en vrienden. Maar dat soort gesprekken moeten ze dikwijls voeren met een generatie managers voor wie carrière maken juist op nummer 1 staat. Soms wordt zo’n vraag van een werknemer dan ook verkeerd geïnterpreteerd als een teken van een gebrek aan motivatie. Wat uiteraard totaal niet het geval is.” 

 

Mie Lanslots

Onderhandelen stopt nooit.

Het is normaal dat je onderhandelt over je loon, voor je aan een job begint. Maar dat betekent niet dat alles meteen vastligt voor eeuwig en drie dagen. Ook als je al een hele tijd aan het werk bent, mag je dus gaan onderhandelen. Het kan zeker geen kwaad om de (financiële) waarde van je werk af en toe te toetsen aan wat er op de markt gangbaar is, bijvoorbeeld door je licht op te steken bij vrienden die een vergelijkbare functie hebben of via een salariswijzer die je op internet vindt. Bovendien hoeft het ook niet altijd te gaan over geld, stelt Mie Lanslots: “Je kan ook andere voordelen gaan bespreken, zoals opleidingen of zogenaamde cafetariaplannen waarin bijvoorbeeld vervoervergoedingen zitten of extra vrije dagen.”

 

Wanneer je dan toch je stoute schoenen aantrekt, zijn er volgens Mie Lanslots vijf dingen waar je op moet letten:

 

Onderhandelingstip 1: Weet wie je gesprekspartner is!

Mensen van de HR-afdeling krijgen hun opdrachten en vragen meestal van een afdelingsverantwoordelijke of een lijnmanager, evenals jouw leidinggevende. Ze hebben zelf weinig controle over de marges die er zijn om in te gaan of niet in te gaan op bepaalde vragen. Voor je aan een onderhandeling begint, moet je dus beseffen dat degene die tegenover je zit meestal niet meteen kan antwoorden op je vragen. Een antwoord dat niet direct komt, betekent daarom niet altijd een weigering.

 

Onderhandelingstip 2: Baken je doel af.

Het is altijd goed om een gesprek voor te bereiden. Schrijf duidelijk voor jezelf op wat je wil bereiken. Bepaal tegelijkertijd ook wat je plan B zou kunnen zijn, als je doel onhaalbaar zou blijken. Elke onderhandeling heeft immers 3 mogelijke uitkomsten: meer dan je gehoopt had, precies wat je hoopte, of veel minder dan je gehoopt had. Om te vermijden dat je gefrustreerd buiten gaat, is het dus fijn als je op voorhand bepaalt wat je zelf als minimaal resultaat wil zien. In dat opzicht is het ook niet slecht om in een onderhandeling te starten door hoog in te zetten. 

 

 

Onderhandelingstip 3: Let op je positie

Bewaar fysiek de nodige afstand tussen jezelf en je gesprekspartner. Het is belangrijk dat beide partijen rond de tafel zich veilig voelen gedurende het hele gesprek. Een onderhandeling mag niet ontaarden in een fysiek of mentaal machtsspel, noch van jou, noch van je overste. Dat neemt niet weg dat je heel bewust recht moet proberen te zitten. Je lichaamstaal moet zekerheid en rust uitstralen. Een rustige ademhaling en lage stem kunnen hierbij helpen, evenals het accepteren van stiltes. Dit helpt om door je gesprekspartner au sérieux genomen te worden.

 

 

Onderhandelingstip 4: Vat je standpunten nog eens samen aan het einde.

Een gesprek, zelfs al is het maar tussen 2 mensen, is soms een meanderende rivier. Er wordt heen en weer gebabbeld, af en toe een zijweg ingeslagen, of de ene anecdote brengt de andere mee en voor je het weet ben je de draad kwijt. In dat geval wordt het vaak moeilijk naar de kern van de zaak terug te keren. Vandaar is het goed om aan het gesprekseinde hardop samen te vatten wat volgens jou de kern van het gesprek was. Je gesprekspartner kan daar feedback over geven en zo is het voor jou meteen duidelijk of jullie op dezelfde golflengte zitten. Ook kan je na deze conclusie(s) vragen of aangeven wat je als de volgende stappen in het proces ziet.

 

Onderhandelingstip 5: Accepteer een meningsverschil

Een onderhandeling betekent nu eenmaal dat je met verschillende mensen en verschillende meningen aan tafel zit. Die verschillen komen voort uit de belangen die de mensen aan tafel hebben en die vaak niet gelijk liggen. Natuurlijk is het voor de werkgever belangrijk om een gemotiveerde werkkracht te hebben. Maar anderzijds moet hij/zij ook rekening houden met heel wat andere factoren. Zonder jezelf te verliezen in teveel empathie met zijn/haar standpunt, kan je wel uit elkaar gaan met de conclusie dat je het eens bent over het feit dat je het (voorlopig) oneens bent. Dat kan op zich al een opening zijn naar een vervolggesprek.

Wil je nog meer tips? Maak een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met één van onze jobcoaches in Vlaanderen. Zij kunnen jou begeleiden bij conflicten op het werk, zelfvertrouwen, assertiviteit, uitdagende gesprekken met leidinggevenden of collega's, enz...

 

 

 

 

Foto's