pixel

Blog

Filter op jaar
Toon alles

Heb jij al een side hustle?

Een creatief bijberoep naast je 'doordeweekse' vaste baan? Wacht niet langer om je droom waar te maken!

Karen Dejongh, eigenares van The Job Coach en zelf gespecialiseerd in het begeleiden van startende ondernemers, schreef samen met Nina een artikel over deze nieuwste trend in werkland. Vooral vrouwen tussen de 20 en 35 jaar starten met een onderneming in bijberoep.

Hebben winkelbediendes nog toekomst?

Je hoeft niet te werken in een winkel om te weten dat de retailsector onder druk staat. We kopen allemaal steeds meer online en het resultaat is duidelijk: leegstand in winkelstraten en shoppingcentra, of grote winkelketens zoals Blokker die zwaar moeten reorganiseren. Dat betekent uiteraard ook dat er voor winkelbediendes en andere jobs in de retail steeds grotere onzekerheid heerst. Toch is dat geen reden tot paniek voor die werknemers, zegt Jobcoach Katrien Tanghe: “In een winkel staan is écht wel een vak en de kwaliteiten die je daarvoor nodig hebt, zijn ook bruikbaar in andere sectoren.”

Ontslag: het begin van het einde of het begin van iets nieuw?

Bij een ontslag speel je meer kwijt dan alleen je job. Naast een geregeld inkomen, het zelfvertrouwen en de status die bij je werk kunnen horen, verlies je bijvoorbeeld ook contact met je collega’s met wie je misschien een zeer leuke relatie had. Voor heel wat mensen is alleen al het vooruitzicht dat ze hun werk zouden verliezen, de ultieme nachtmerrie. Toch kan die nachtmerrie ook het begin zijn van een mooie nieuwe droom. Lees hier hoe een jobcoach je kan helpen om die switch te maken.

Waarom vragen mannen geen hulp aan een jobcoach?

“Waarom zijn er miljoenen spermatozoïden nodig om 1 eicel te bevruchten? Omdat spermatozoïden nooit de weg willen vragen.” Het is een oude grap, maar je krijgt er nog altijd de lachers mee op de hand omdat het cliché bijna dagelijks bevestigd wordt: mannen vragen niet makkelijk hulp. “Mannen denken in eerste instantie altijd dat ze de problemen zelf horen op te lossen”, zegt jobcoach Werner Droessaert daarover. “Ze lijken niet te beseffen hoeveel tijd ze daardoor verliezen als het gaat om problemen in hun beroepsleven.” En door een bezoek aan een jobcoach is er voor mannen nog veel meer te winnen dan alleen tijd.

Burn-out: Hype of ziekte?

De kans dat je in je directe omgeving een collega, een medewerker of een vriend hebt met een burn-out is groot. In 2017 ging het over 28.000 mensen in ons land. De afgelopen 10 jaar is het aantal mensen die uitvallen omwille van psychische problemen zelfs toegenomen met ruim 85% en een groot deel van die groei is te wijten aan burn-out. Toch zijn er nog altijd mensen die het fenomeen afdoen als een modeverschijnsel. Vraag jij je af wat echt is en wat fake? Je leest het in deze blog!

Verliefd op je collega: wat als je hormonen aan de haal gaan met je carrière?

Volgens een peiling uit 2019 zou 24% van de mensen al eens verliefd geweest zijn op een collega. Ruim 13% antwoordde al eens een geheime relatie gehad te hebben op het werk! Op zich hoeft het niet te verwonderen dat de vonk overspringt aan het kopieerapparaat of dat de passie toeslaat aan de koffiemachine, je brengt per slot van rekening een aanzienlijk deel van je leven door op het werk. Maar een romance op de werkvloer, kan misschien als een veelbelovend begin klinken voor een stationsroman, de combinatie liefde en werk kan een explosieve cocktail worden. Hoog tijd om eens te bekijken hoe je kan verhinderen dat jouw hormonen aan de haal gaan met je carrière.

Zijn opleidingen tijdverlies of nuttig?

Wist je het al: volgens specialisten wordt het woord “afgestudeerd” binnen afzienbare tijd afgeschaft! In de wereld van vandaag is niemand namelijk ooit helemaal klaar met studeren. “In eender welke job of sector, verandert alles tegenwoordig zeer snel”, zegt Martine Meekers daarover. Zij is jobcoach en pedagoge van opleiding. “Als je niet blijft bijleren, riskeer je om zelf overbodig te worden.” Maar hoe vind je de opleiding die bij jou past, en die je vooruithelpt in je carrière of waardoor je een carrièreswitch kan maken?

Moeder worden en werken: een verschrikkelijke duobaan?

“Ik ben 3 maanden na mijn bevalling terug aan het werk gegaan, maar pas na 9 maanden vond ik stilaan weer mijn draai.” Aan het woord is Sandy Stevens, die haar werk als jobcoach combineert met een job aan de UA. Vorig jaar beviel ze van een prachtige dochter Alisa en dat veranderde veel thuis, maar ook op het werk. Hoe kan een jobcoach je daarbij helpen? 

Advocaat: wat als je droomjob een nachtmerrie blijkt?

Advocaat is nog altijd een beroep met veel prestige en status. Dat hoor je in het taalgebruik: advocaten worden in de volksmond dikwijls in één adem genoemd met notarissen en dokters, als vaste onderdelen van de maatschappelijke elite. Voor de buitenwacht is iemand die aan een rechtenstudie begint, dus alvast zeker van een hoge maatschappelijke status en een flink loon. En wat als de realiteit minder rooskleurig is? Wat als je merkt dat die zogenaamde droomjob eigenlijk een nachtmerrie is?

Hoe faalangst bestrijden? Ontdek jouw werkelijke competenties en talenten!

Faalangst kan je blokkeren. Weet jij nog hoe het op school ging? Als je een test terugkreeg met een onvoldoende, dan luidde de boodschap dat je “beter je best moest doen”. Je zou dus kunnen stellen dat we allemaal opgegroeid zijn met teveel aandacht voor dingen die we ‘fout’ doen. Het resultaat is in elk geval dat we geen goed beeld hebben van wat we wél goed kunnen, en ‘fouten’ hebben leren zien als iets wat vermeden moet worden.  

Ben jij hoogsensitief of hooggevoelig?

Pik jij makkelijk de emoties van anderen op, en voel je soms letterlijk mee met hen? Of ben je tijdens de werkdag soms doodmoe van alles dat je te verwerken krijgt, of het nu gaat over fel neonlicht, stinkende vuilbakken of zoemende printers? Dan ben je wellicht een hooggevoelig of een hoogsensitief persoon. En ja: dat zijn verschillende dingen! Maar het hoeft zeker geen probleem te zijn op de werkvloer. Integendeel, hooggevoelige of hoogsensitieve personen zijn unieke talenten in een team. De eerste les is: leer de waarde ervan inschatten.

"Ik voel me vermoeid op mijn werk... Krijg ik een burn out?"

Het sleept al een tijdje aan: als je nog maar denkt aan je werk voel je de vermoeidheid al, het lijkt alsof je geen energie meer hebt, je bent snel geïrriteerd, kan je maar moeilijk concentreren en je hoofd zit vol negatieve gedachten. Maar je hebt een goede job en je wil die niet zomaar laten vallen. Dus bijt je door. En dan ineens gebeurt het: je geraakt je bed niet meer uit, je lichaam lijkt echt dienst te weigeren of je krijgt andere fysieke klachten. Is dat dan wat ze een burn out noemen? En wat kan je ertegen beginnen?  

Werken in de media: nieuwe trends & nieuwe jobs!

Heb jij ooit gedroomd van een job “in de media”? Dat is niet raar, want “in de media werken” heeft een mythische bijklank. Geef toe: iedereen is nieuwsgierig naar hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Spannend is dat zeker, want als er 1 sector is waar er veel en snel verandert, dan zijn het wel de media. Dus is de vraag: welke jobs zijn er eigenlijk nog in de media en naar welk talent zoeken mediabedrijven?

Hoe kan je assertief communiceren op het werk?

Begin jij vaak een zin met “sorry”, wanneer je eigenlijk gewoon je mening geeft? Durf jij niet “nee” zeggen wanneer een klant na een moeizaam onderhandelingsproces steeds opnieuw met extra vragen of eisen komt? Of heb jij gewoon het gevoel dat er in vergaderingen nooit naar jou geluisterd wordt? Misschien heb je dan wel een probleem met assertiviteit. Het goede nieuws is: assertiviteit is niet iets waarmee je wordt geboren. Je kan het leren! Hier kan je lezen hoe dat werkt.

Hoe vind je een job die echt bij jouw waarden past?

Werkt jouw baas op je zenuwen omdat hij constant over je schouder meekijkt? Wringt het bij jou omdat je een product moet verkopen waarin je niet gelooft? Of verveel jij je dood op het werk omdat er niet genoeg gelachen wordt? Dan is dat waarschijnlijk omdat vrijheid, integriteit en plezier belangrijke waarden zijn voor jou. Jouw waarden zijn de sleutel om te ontdekken of een job of bedrijf echt bij jou past. Hoe leer jij wat jouw waarden zijn en wat kan je ermee doen op de arbeidsmarkt?

Hoe jouw talent ontdekken?

Volgens het woordenboek is een talent: een gave, iets dat je van geboorte meekrijgt. Precies daardoor merk je er zelf ook weinig van. Voor jou kan het normaal zijn dat je hard kan lopen, snel een taal kan leren of gewoon goed met mensen om kan, omdat je het nu eenmaal nooit anders geweten hebt en het jou geen moeite kost. Daarom kan het raar zijn wanneer je hoort dat jouw talent iets waard is op de arbeidsmarkt. Nochtans is dat ook echt zo, want er is op dit moment een heuse “war on talent” bezig. Afgelopen zomer stonden er namelijk ruim 52.000 vacatures open waarvoor men niet het geschikte talent vond. Maar hoe ontdek je dan wat jouw talent uniek maakt en wat het waard is voor de ene of andere job?

Hoe als leerkracht het nieuwe schooljaar overleven?

Stel je voor dat je op een dag terugkeert op je werk na een deugddoende vakantie en je baas verwelkomt je doodleuk met de boodschap: “Hé, fijn dat je terug bent. We hebben een paar kleine dingetjes veranderd terwijl je weg was, namelijk ALLES.” Wel, dat is precies wat mensen in de onderwijssector ieder jaar opnieuw meemaken. Hoe blijf je dan gemotiveerd voor je vak? En is het eigenlijk wel mogelijk om gelukkig te zijn in het onderwijs?

Werken in het onderwijs: roeping of onmogelijke uitdaging?

Er is een heel oud mopje over leerkrachten: wat zijn twee goede redenen om te kiezen voor een job in het onderwijs? Antwoord: juli en augustus. De grap mag dan al oud en versleten zijn, ze verwoordt wel een hardnekkig cliché: leerkrachten moeten niet teveel klagen, want ze hebben veel vakantie. Toch gooien meer en meer leraars de handdoek in de ring en keren ze na de grote vakantie liever niet terug voor de klas. Het aantal burnouts in het onderwijs neemt hand over hand toe. Waar ligt de oorzaak hiervan? 

50+: Wat is jouw houdbaarheidsdatum op de arbeidsmarkt?

Binnenkort moet iedereen werken tot zijn 67ste om een volledige loopbaan te hebben en op pensioen te kunnen. Zie je dat zitten? Misschien wel, maar de echte vraag is natuurlijk: zie je dat zitten in je huidige functie? En wat moet je doen als de routine voor jou een echte sleur is geworden en je denkt dat je te oud bent om nog van job te veranderen? Wel, het antwoord is simpel: 50 + is niet oud! Je bent eigenlijk nooit te oud om van functie of job te veranderen. Getuige het verhaal van Jan Dejongh die onlangs het roer drastisch omgooide: “Ik heb mijn BMW ingeruild voor een Skoda met een trekhaak, maar ik ben ook spontaan 3 kilo vermagerd omdat ik nu gezonder leef”.

Personal career branding- Hoe jezelf profileren in de (arbeids)markt?

Personal branding voor jouw carrière? Over jezelf nadenken als merk in de arbeidsmarkt?  

Velen vinden het een bizarre gedachte om zichzelf als merk te profileren. Je bent per slot van rekening geen koffie, auto of een paar loopschoenen. Aan de andere kant vinden we het niet vreemd dat we dergelijke producten menselijke kwaliteiten geven aan de hand van hun profiel of branding. Waarom jezelf dan niet profileren met jouw talenten of termen als “loyaal”, “betrouwbaar”, of “steeds op zoek naar nieuwigheden” op de arbeidsmarkt? Hoe gaat dat in zijn werk? Jobcoach Ingrid Baeten wijst je graag de weg.

Hoe hoogsensitiviteit de deur naar succes opent!

“Ik vond mezelf als kind altijd raar. Dikwijls heb ik gedacht: er moet iets mis zijn met mij. Ik zag en voelde de dingen anders dan andere mensen, zoveel was zeker. Pas een paar jaar geleden wees iemand er mij op dat ik wel eens hoogsensitief zou kunnen zijn.” Aan het woord is Sylvie Van Bortel, jobcoach en hoogsensitief. “Toen ik begon te lezen over het onderwerp, vielen er een heleboel dingen in mijn leven op zijn plaats. Ik ontdekte de waarde van hoogsensitiviteit en leerde het als een kwaliteit gebruiken.”

 

 

"HELP! Ik wil ondernemen, maar zonder risico!

Hoe start je een eigen zaak zonder grote risico's? Op de dag van vandaag is het niet evident om als zelfstandige te beginnen. Velen durven het risico niet nemen in België om hun vast inkomen van de ene dag op de andere vaarwel te zeggen. Echter merken we bij The Job Coach dat dezelfde mensen wel vaak hun ondernemerschap willen ontwikkelen.

5 tips voor een goede salarisdeal op je werk!

Hoe kan je succesvol onderhandelen over je salaris, vakantie of takenpakket? 

Een goede mama zijn én carrière maken? 4 tips!

Als job coach merken we op hoeveel vrouwen er worstelen met hun work-life balans. Vrouwen met een gezin voelen vaak een interne tweestrijd tussen carrière en familie. Hoe kan je die twee combineren en daar 'balans' in brengen?

Ook sollicitanten moeten durven doorvragen!

"Net zoals het cv niet alles zegt over de kandidaat, zegt de jobbeschrijving niet alles over de job en het bedrijf. Vandaar dat het erg belangrijk is dat je als sollicitant de juiste vragen stelt aan je mogelijk toekomstige werkgever. Zo kan je teleurstellingen achteraf vermijden". Hieronder vind je enkele tips.

4 manieren om je talenten te ontdekken

"Doen waar je goed in bent." Tja. Het ligt zo voor de hand, maar voor je het beseft kun je in een job rollen die niet echt bij jou past! Iedereen heeft een uniek talent en wie dat in zijn job kan gaan benutten, boort een eindeloze bron van voldoening aan en wordt bovendien ook sterker op zijn werk!

5 tips voor een succesvol opstap naar jouw droomjob

Er is veel meer werk dan er jobs zijn. Hiermee wil ik maar even aangeven dat je als werkzoekende je niet blind hoeft te staren op die éne droomjobDe arbeidsmarkt is immers enorm veranderd ten opzichte van 10 jaar geleden. Er is wel werk, maar niet meer in de oude vorm van vroeger: een job met een vast contract en met een pak zekerheden. In de plaats daarvan is er nu veel meer projectwerk, via contracten voor bepaalde tijd of onder andere vormen: freelance, bijverdienste, ...

Organiseer jezelf slim en vind tijd voor wat belangrijk is

Tijd is voor iedereen even rechtvaardig verdeeld. Want voor iedereen, klein of groot, rijk of arm, telt een dag 24 uur en bestaat elk uur uit 60 minuten. Iedereen krijgt dus per dag exact evenveel tijd.